پاکشو

 

هنوز چیزهایی زیادی است که درباره نسل جدید ویروس کرونا نمی‌دانیم اما بر اساس یافته‌هایی که تا امروز با مطالعه رفتاری این ویروس بدست آمده، می‌توانیم راهکارهایی را اتخاذ کنیم که نه تنها خودمان بلکه محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنیم هم از شر این ویروس مرگبار در امان بماند.

حتما می‌دانید که این ویروس در فاصله حدود یک و نیم متری می‌تواند منتقل شود و خود را به سطح جدیدی برساند. حالا این سطح می‌تواند بدن یک انسان دیگر باشد یا سطح یک شی. بنابراین برای مقابله با این ویروس و از بین بردن آن کار سختی در پیش داریم.

در مورد اینکه ویروس تا چه اندازه می‌تواند از روی سطوح آلوده به انسان منتقل شود، مستندات کافی وجود ندارد اما با این حال مشاهداتی نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطوح مختلف باقی بماند. اگرچه در حال حاضر انتقال از طریق ذرات تنفسی، اصلی‌ترین روش انتقال است اما ضدعفونی سطوح باید صورت بگیرد تا از شیوع این ویروس و ابتلا به دیگر بیماری‌های تنفسی جلوگیری شود.

برای تمیز کردن سطوح مختلف احتمالا باید از روش‌های مختلف و مواد متفاوتی استفاده کرد. چراکه با توجه به ماهیت مواد ضدعفونی‌کننده، ممکن است در اثر استفاده نادرست از آنها سطح یا وسیله مورد نظر مخدوش شود. طبق توصیه پزشکان و متخصصان اپیدمیولوژی بهتر است سطوحی که هر روز با آنها سروکار داریم حداقل یکبار در روز ضدعفونی شوند.

مدت زمان باقی ماندن ویروس کرونا روی سطوح مختلف متفاوت است. به عنوان مثال روی دیوارهای رنگ شده و لمینیت ۳۶ ساعت، بر روی پلاستیک و سطوح استیل ۷۲ ساعت و روی شیشه ۹۶ ساعت.

سطوح الکترونیکی

برای تجهیزات الکترونیکی بهتر است طبق دستورالعمل شرکت سازنده آن دستگاه جهت تمیزکردن استفاده کنید اما چنانچه این دستورالعمل را در اختیار نداشتید، توصیه می‌شود از محلول الکلی ۷۰ درصد و دستمال آغشته به این محلول جهت ضدعفونی کردن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از ضدعفونی کننده الکلی هوم ‌پلاس و گلرنگ  استفاده نمایید.

ضدعفونی کننده الکلی هوم ‌پلاس

سطوح غیرمتخلل مانند کفپوش

برای تمیز کردن چنین سطوحی حتما از دستکش استفاده کنید. اگر جنس سطح یا کفپوش‌‌تان خاص است یا از ماهیت آن بی‌اطلاع هستید، بهتر است از تولیدکننده آن راهنمایی بخواهید یا آنکه با جست‌وجوی اینترنتی اطلاعاتی از آن کسب کنید. اگر سطح مورد نظر کثیف است، باید پیش از ضدعفونی کردن با صابون یا دیگر شوینده‌ها سطح را تمیز و پس از آن با محلول یک دهم درصد از آب ژاول سطح را ضدعفونی کنید. چنین محلولی باید نهایتا یک دقیقه با سطح در تماس باشد و پس از آن با یک دستمال مناسب محل مورد نظر را پاک نمایید. برای تهیه محلول یک دهم درصد آب ژاول باید هر بطری یک لیتری از محصولات سفید‌کننده گلرنگ را تا ۲۰ برابر رقیق کنید.

سطوح متخلل مانند فرش

برای ضدعفونی کردن فرش، پادری، موکت و دیگر سطوح این چنینی ابتدا چنانچه کثیفی قابل مشاهده‌ای وجود داشت، آن را با شوینده برطرف نمایید و سپس با یکی از انواع ضدعفونی‌کننده‌های الکلی و غیرالکلی آن سطح را از آلودگی ویروسی تمیز نمایید. توصیه می شود برای الیاف از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی آب ژاول اصلا استفاده نکنید.

سطوح استیل و پلاستیکی

این سطوح با ضدعفونی‌کننده‌های مختلف قابل تمیز کردن هستند. با توجه به بقای طولانی‌مدت ویروس روی آنها و تماس مکرر انسان با چنین وسایلی، بهتر است هر روز یکبار ضدعفونی آنها صورت پذیرد. برای سطوح استیل بهتر است از الکل ۷۰ درصد استفاده کنید.

 

گردآورندگان:

علیرضا جمیلی و عرفان خماند | واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

نظر بدهید