پاکشو

در مورد خرید کالای ایرانی شعار زیاد داده شده است و افراد زیادی در رسانه‌های مختلف در مورد این موضوع صحبت کرده‌اند. این موضوع که خرید کالای ایرانی به رشد کسب ‌و ‌کار‌های داخلی کمک می‌کند موضوعی بدیهی است. ولی آیا ما باید کالای ایرانی بخریم؟
شاید این مطلب در سطح شعار برای پیشرفت کشور زیبا باشد، اما در صحنه واقعی اقتصاد، که افراد باید نیاز‌های بی‌شمار خود را با استفاده از منابع محدود برآورده کنند، گاها غیر‌عملی به نظر می‌رسد. در واقع مصرف‌کنندگان ایرانی نیز همانند مصرف‌کنندگان‌  سایر نقاط جهان براساس کیفیت، قیمت، نیاز و… اقدام به مقایسه برندها کرده و بر اساس این مقایسه‌ تصمیم به خرید کالای خاص و پرداخت هزینه به ازای آن می‌کنند.

 تولید‌کنندگان داخلی با در نظر گرفتن این موضوع؛ باید سعی کنند که از طریق تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و به کارگیری نیروی متخصص، با تولید کالای ایرانی با کیفیت نظر مصرف‌کننده را جلب کنند.

در میان صنایع فعال در تولید مواد شوینده؛ گروه صنعتی پاکشو با در نظر گرفتن این موضوع  و احترام به حقوق و نیاز مصرف‌کننده، با تولید کالای ایرانی با کیفیت در راستای تحقق اهداف توسعه کشور گام برداشته. گروه صنعتی پاکشو علاوه بر رهبری بازار شوینده‌های داخلی، موفق به کسب سهم مناسبی از بازارهای خارجی نیز شده‌ است. همچنین سهام پاکشو جزو سهام‌های سودآور موجود در بازار بورس محسوب می‌گردد.

چرا خرید کالای ایرانی مهم است؟

در نگاه اول جواب این سوال به شدت ساده است؛ برای تولید کالای ایرانی نیروی کار داخلی به کار گرفته می‌شوند درنتیجه اشتغال‌زایی انجام می‌شود. تولید اشتغال با کاهش بیکاری در جامعه همراه است که این نیز به نوبه خود منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش رفاه عموم می‌شود. به این ترتیب با خرید کالاهای ایرانی با کمک به رونق کسب ‌و‌ کارها، به خود و جامعه برای ساختن زندگی بهتر کمک می‌کنیم.

چرا خرید کالای ایرانی مهم است؟

تقویت بخش خصوصی

از طرف دیگر خرید کالای داخلی با کیفیت موجب می‌شود که صنایع تولیدی داخلی منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشند و به این ترتیب بتوانند در بخش تحقیق و توسعه برای تولید کالا و خدمات جدید سرمایه‌گذاری کنند و به این شکل چرخ اقتصاد با سرعت بیشتری بچرخد؛ در نتیجه شغل بیشتری ایجاد شود و سطح بیکاری در جامعه کاهش پیدا کند.
بزرگترین بخش تولید و صادرات ایران متعلق به صنایع نفتی است، این صنایع منبع اصلی درآمد دولت هستند. با خرید کالای ایرانی تولید شده در بخش خصوصی این موضوع را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بخش خصوصی قوی‌تر قادر به پرداخت مالیات بیشتر است و این موضوع به تسلط نفت بر درآمد ملی پایان می‌دهد. چون دولت بیشتر به درآمد مالیاتی وابسته می‌شود، بنایراین بیشتر در برابر این صنایع پاسخگو خواهد شد و  تصدی دولت بر تمام امور کاهش پیدا می‌کند.


« مقاله ” ارتباط صنعت و دانشگاه باید چگونه باشد و چرا مهم است؟ ” را از دست ندهید! »


رشد دستمزد‌ها و افزایش سطح رفاه

رشد صنایع که به نوبه خود با افزایش اشتغال همراه است، موجب کاهش نرخ بی‌کاری می‌گردد و به این ترتیب افراد کمتری برای به دست آوردن یک شغل با حداقل حقوق با هم به رقابت خواهند کرد. هر چه میزان اشتغال بالاتر برود ، کارگران می‌توانند برای کار مشابه تقاضای حقوق بیشتری کنند. علاوه بر این با کاهش خطر بیکاری، قشر کارگر و کارمند قدرت و زمان بیشتری برای تأثیرگذاری بر تصمیمات کلان خواهند داشت و به این ترتیب نقش مهم‌تری در زندگی خود بازی خواهند کرد.
با افزایش سطح دستمزد‌ها و رفاه کارگران و کارمندانی که در تولید کالای ایرانی با کیفیت نقش دارند، توان خرید آن‌ها بالاتر می‌رود و می‌توانند سهم مصرف محصولات فرهنگی و تفریحی را سبد خانوار افزایش بدهند؛ به این ترتیب باقی بخش‌های اقتصادی هم از این رشد بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این این افزایش توان خرید باعث می‌شود که افراد جامعه بتوانند کالا‌های گرا‌ن‌تر و با کیفیت بیشتری مصرف کنند و در نتیجه تولید کالای ایرانی با کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

کدام یک بهتر است؛ کالای ایرانی یا خارجی؟

شکی نیست که کمپانی‌های بزرگی که در سراسر جهان محصولات خود را تولید می‌کنند و می‌فروشند، محصولات با کیفیت و بی‌نظیری تولید می‌کنند. هیچ‌کس در برتری محصولات اپل، سامسونگ، سونی، بی ام و، پورشه و … شکی ندارد . این شرکت‌ها با محصولات خود تمام جهان را تسخیر کرده و شیوه زندگی مردم را تغییر داده‌اند.
شاید برای شما هم پیش آمده که یک کالای چینی ارزان قیمت و یا یک کالای غیر استاندارد ارزان قیمت ایرانی را خریده باشید و این موضوع حسابی باعث آزارتان شده باشد. ولی آیا همه کالا‌های ایرانی بی‌کیفیت هستند؟ این موضوع را نباید به همه صنایع و کالا ها تعمیم داد. اگراین چنین باشد؛ چگونه چندین شرکت، که سها‌مشان اتفاقاً از سهام‌های سودآور در حال معامله در بازار بورس است و علاوه بر تأمین نیاز داخلی محصولاتشان را به خارج از کشور هم صادر می‌کنند.

 

کالای ایرانی

 

بنا بر آمار منتشر شده در سایت مرکز آمار ایران از صادرات غیر نفتی، ایران در سال 1393، بیش از 12 میلیون تن محصولات از گروه محصولات صنایع شیمیایی و … به دیگر کشور‌ها صادر کرده است. بنابر همین آمار میزان صادرات این محصولات در سال 1394 به مقدار بیش از 12.5 میلیون تن افزایش پیدا کرده است. مطمئناً این محصولات علاوه بر این که از نظر اداره استاندارد ایران حداقل کیفیت لازم برای صادرات را داشته‌اند، از نظر خریداران و مراجع گوناگون مرتبت با کیفیت کالا در کشور‌های وارد کننده نیز کالایی با کیفیت و قابل رقابت بودند.

از طرف دیگر با توجه به این که کالای ایرانی با هزینه کمتری نسبت به تولید در برخی کشور‌های دیگر تولید می‌شود، با کیفیت مشابه دارای قیمت کمتری است، که آن را به کالایی با قیمت رقابتی در برابر رقبای خارجی خود و تبدیل می‌کند.
علاوه بر این موارد، یکی از شاخص‌هایی که موجب توجه خریداران به محصولی خاص می‌شود خدمات پس از فروش آن محصول است.علاوه بر کیفیت، میزان خدمات پس از فروش، در دسترس بودن آن‌ خدمات هم از پارامتر‌های مهم در این موضوع است. این درحالیست که بسیاری از کالا‌های وارداتی در ایران نماینگی خدمات پس از فروش ندارند و یا این خدمات به صورت گسترده در سراسر ایران توزیع نشده‌اند. در مقابل تولید کنندگان کالای ایرانی با درک اهمیت این موضوع در حال بهبود کیفیت و گسترش خدمات پس از فروش خود هستند.

کالای ایرانی چگونه باعث رشد کسب ‌و‌کار‌ها می‌شود؟

کسب ‌و‌کار‌های تولیدی بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری هستند. با افزایش اعتماد به کالای ایرانی و افزایش مصرف آن تولید ملی افزایش خواهد یافت. افزایش تولید ملی به روش‌های مختلفی باعث رشد و توسعه اقتصاد و در نتیجه افزایش درآمد و رفاه افراد جامعه می‌شود.
تولید کالای ایرانی نیازمند منابع مادی، نیروی کار متخصص و غیر متخصص و تأمین سرمایه است. برای رسیدن به این موارد و ایجاد فضایی برای رشد تولید ملی قوانین باید به شکلی تغییر کنند که از کسب ‌و‌کار‌ها و افراد جامعه برای تولید ارزش حمایت کنند.

 

کالای ایرانی چگونه باعث رشد کسب ‌و‌کار‌ها می‌شود؟

با رشد تولید کالای ایرانی، سرمایه گذاران کم‌تر منابع خود را از کشور خارج می‌کنند و همچنین به جای سپردن منابع مالی خود به بخش‌های غیر مولد آن را در اختیار کسب‌ و‌کار‌ها‌ی تولیدی قرار می‌دهند که همین موضوع باعث رونق بیشتر کارآفرینی و کسب ‌و‌کار‌ها و افزایش تولید ملی می‌شود.
با افزایش تولید ملی کسب ‌و‌کار‌ها نیازمند منابع انسانی و منابع مادی بیشتری هستند. از آنجایی که این موضوع باعث افزایش اشتغال و همچنین افزایش درآمد افراد می‌شود، قدرت خرید خانواده برای کالا‌های گوناگون افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب افزایش تولید ملی از طریق افزایش تولید و مصرف کالای ایرانی موجب رونق کسب‌و‌کار‌های خدماتی و دیگر کسب‌و‌کار‌ها نیز می‌شود.


حتما بخوانید:کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می‎‌گویند


نتیجه‌گیری

خرید کالای ایرانی از زوایای مختلف می‌تواند باعث پیشرفت اقتصاد و رونق کسب ‌و‌کار‌های گوناگون شود. افزایش تقاضا برای کالای ایرانی با کیفیت باعث افزایش تولید ملی شود. افزایش تولید ملی منجر به جذب سرمایه بیشتر برای بخش تولیدی می‌شود. با افزایش تولید کالای ایرانی اشتغال بیشتری ایجاد می‌شود و این مسائل در کنار هم به رونق بیشتر کسب ‌و‌کار‌ها و افزایش توان خرید کالای ایرانی و تأثیرگذاری بیشتر بخش خصوصی و مردم در تصیم‌گیری‌های کلان کشوری می‌شود.

برای افزایش محبوبیت کالای ایرانی لازم است فروشندگان، کالا با کیفیت و قیمت مناسب تولید کنند. محصولات صنایع شیمیایی یکی از نمونه‌های خوب برای تولید کنندگان کالای ایرانی هستند. برای نمونه شرکت‌های فعال در این صنایع خصوصاً در بخش مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی همانند گروه صنعتی پاکشو با تلاش زیاد و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و به کارگیری نیروی متخصص موفق به تولید محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند؛ شدند و با ایجاد انگیزه برای خرید کالای ایرانی موجب رونق کسب ‌و‌ کار خود و دیگر کسب‌ و‌کار‌ها شدند.

نظر بدهید