واحد تحقیق و توسعه

واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

تاریخچه فعالیت

بخش تحقیق و توسعه شرکت پاکشو فعالیت خود را از سال 1374 آغاز نمود و در سال 1376 موفق به اخذ پروانه تحقیق و توسعه به شماره 81236 از وزارت صنایع شد. این واحد اکنون با دراختیار داشتن بیش از 10 متخصص و کارشناس، درمیان شرکت‌های تولیدی شوینده و بهداشتی ایران در این زمینه منحصر به فرد تلقی می‌شود.

فرآیند کار واحد تحقیق و توسعه با ایده برای تولید یک محصول جدید یا افزودن ویژگی خاصی در یک محصول آغاز می‌شود. در ابتدا برای فرآیند فرموله کردن محصولات یک فاز مطالعاتی بنیادی بر روی فرمولاسیون، مواد اولیه، اقلام بسته‌بندی، شیوه‌های ارزیابی کارآیی و کلینیکی محصول و غیره انجام می‌شود. در مرحله بعد با ساخت نمونه های متعدد و بررسی آنها محصول منطبق با خواسته‌ها و استانداردهای ازپیش تعریف شده بدست می آید.

محصول تهیه شده بایستی کیفیت و کارآیی مورد انتظار را برآورده سازد همچنین از طرفی باید پایدار بوده و عاری از هرگونه عوارض جانبی برای مصرف‌ کننده و محیط زیست باشد. برای رسیدن به کیفیت و اطمینان یاد شده که در بسیاری از موارد رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند، تخصص، تجربه و انجام تست‌های گوناگون آزمایشگاهی و کلینیکی الزامی است. واحد تحقیق وتوسعه پاکشو با ساخت فرمول‌های متعدد و انجام ارزیابی‌های گوناگون  In-vitroو In-vivo  این کار را انجام می دهد تعدادی نمونه با فرمول بهینه و نهایی شده که مورد تایید متخصصین بخش قرار گرفته است به بخش تحقیق در بازار ارجاع می‌دهد تا نظر مصرف‌ کننده‌های نهایی نیز جمع‌آوری شود. این نظرات به شیوه آماری توسط بخش تحقیق در بازار تحلیل شده و در تعامل با بخش تحقیق و توسعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. دراین راستا سعی می‌شود مطابق نظرات آماری مصرف‌کنندگان، اصلاحات مورد نیاز بر روی فرمولاسیون انجام شود. پس از اطمینان از برآورده شدن کارآیی محصول همین فرآیند برای ارزیابی طیف متنوعی از رنگها و رایحه‌های جذاب انجام می‌گیرد تا علاوه بر کارآیی، حس زیبایی پسندی مصرف‌کنندگان نیز ارضا گردد. شبیه این عملیات برای اقلام بسته‌بندی محصول در راستای رسیدن به بهترین کارآیی، طراحی جذاب، سهولت استفاده، پایداری، سازگاری با محصول و غیره از طریق تعامل بخش تحقیق و توسعه با واحد تدارکات صورت می‌گیرد. با ورود محصول به بازار بخش تحقیقات همچنان به حمایت از محصول ادامه می دهد. در این راستا با جمع‌آوری اطلاعات تحلیل شده بازخوردی در بازار، فعالیت خود را برای هرچه بهینه‌تر کردن و افزایش کیفیت محصول مطابق با نظر مشتریان متمرکز می‌کند.

بخش تحقیق و توسعه پاکشو در چارچوب استانداردهای ایزو و نیز مدل EFQM تمامی داده‌ها و گزارش‌های فرآیند پروژه‌ها را ثبت و تحلیل و پایش می‌نماید. ثبت و تحلیل داده‌ها در بهبود روند فرآیندهای کلی و نیز بهبود کیفی محصولات در راستای مشعوف نمودن مشتریان محترم بسیار مفید واقع می‌شود. بخش تحقیق و توسعه کلیه فعالیت های خود را در 6 بخش انجام می دهد.

بهداشت و مراقبت از پوست

در این بخش انواع مایعات دستشویی و شامپوهای بدن فرموله می‌گردد و به دلیل اهمیت این فرآورده‌ها در بهداشت فردی، همواره بالاترین کیفیت و کارآیی در تنظیم فرمولاسیون این فرآورده‌ها موردنظر است. فرمولاسیون‌های نوین فرآورده‌های این بخش از محصولات پاکشو همواره به گونه‌ای طراحی می‌شوند که این برتری را حفظ نمایند و به راحتی با فرآورده‌های معتبر خارجی مقابله نمایند. ازجمله فرآورده‌های نوین بهداشت و مراقبت از پوست که به وسیله متخصصین مرکز تحقیق و توسعه پاکشو فرموله شده است، می‌توان از شامپوهای بدن اسکراب، مایعات دستشویی کرمی در رایحه ها و سایزهای مختلف، فوم‌های دستشویی و … نام برد.

بهداشت و مراقبت از مو

فعالیت اصلی این بخش فرموله کردن محصولاتی است مرتبط با بهداشت و مراقبت از مو، که شامل انواع شامپو و نرم کننده موی سر می باشد. امروزه با بالا رفتن سطح آگاهی و انتظار مصرف‌کنندگان، علاوه بر شاخص‌های معمول، ویژگی‌هایی چون تغذیه مو، حجم دهندگی، رفع درهم تنیدگی و گشودن تارهای گره خورده، ابریشمی و براق شدن موها و … در محصولات مراقبت از مو مطرح است. بدین ترتیب فراوده‌‌های بهداشت و مراقبت مو برای تامین هرچه بهتر خواسته‌های مصرف‌کنندگان ، همگام با مطالعات و دانش روز فرموله می‌شود. بدین جهت به محصولات متنوعی با بسته‌بندی‌های جذاب، ازجمله شامپوهای تخصصی، شامپوهای خانواده ویتامیکس، انواع شامپو بچه، نرم کننده‌ موی سر و … می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان اشاره نمود.

بهداشت و مراقبت از دهان و دندان

در این بخش انواع خمیر دندان، خمیردندان بچه و هر محصولی که در راستای بهداشت دهان و دندان باشد، فرموله شده و در بسته بندیهای جذاب و بهداشتی روانه بازار می شود. تمام پروژه هایی که در این راستا مورد تحقیق قرار می گیرند، همگام با دانش و فن آوری نوین جهانی است.

محصولاتی همچون خمیردندانها به شکلی طراحی و فرموله می‌شوند که علاوه بر راضی نگهداشتن احساس مصرف‌کننده، دارای ویژگی چندکاره (مانند ضدپوسیدگی، پیشگیری از تشکیل جرم، از بین برنده یا کاهش دهنده بوی بد دهان، سفیدکننده و سفید نگهدارنده دندان، ضدالتهابات لثه و ..) جهت حفظ بهداشت و مراقبت از دندان و لثه باشد. همچنین خمیر دندانهایی با ادعاهای مراقبت طولانی مدت، سفید کننده ، ضد حساسیت ، ضد پوسیدگی، خوشبو کننده و …تولید می شود.

بهداشت و مراقبت از خانه

شرکت پاکشو از جمله شرکتهای پیشرو تولید کننده محصولات بهداشتی و مراقبت از خانه می باشد. این گروه از محصولات از جمله اولین محصولات ارائه شده به بازار از طرف شرکت پاکشو بوده و این قدمت باعث شده این بخش از اهمیت ویژه ای برخودار باشد. شرکت پاکشو خود را موظف می داند در راستای بهداشت جامعه همواره از جدیدترین محصولات، مواد و تکنولوژی استفاده نماید. طراحی محصولات در این بخش با بکار گیری آخرین فن آوری و دانش روز دنیا و همچنین آخرین فرآورده های عرضه شده به بازار صورت می پذیرد. از جمله این محصولات می توان از مایعات ظرفشویی، مایعات سفید کننده، شیشه شوی، انواع جرمگیر، شوینده های چند منظوره، مایع ضدعفونی کننده، پاک کننده سطوح و سایر محصولاتی که در صنعت شوینده برای بهداشت خانه ارائه می شود، نام برد.

مراقبت از البسه

در این بخش انواع شوینده های لباسها مانند پودرهای شوینده، مایعات لباسشویی، شامپو فرش، مایع نرم کننده حوله و لباس و مایع سفید کننده براساس آخرین دستاوردهای علمی در بخش پارچه و صنعت نساجی فرموله شده و در بسته بندیهای مناسب و راحت برای استفاده عرضه میگردد. برای اندازه گیری کارآیی و اطمینان از کیفیت محصولات فرموله شده در این بخش پارامترهایی نظیر شویندگی، لکه بری، تداخل رنگ ها و درخشان کنندگی به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد. این تست ها با استفاده از تجهیزات مناسبی از جمله لندرومتر، ترگوتومتر و اسپکتروفلاش انجام می پذیرد.

آنالیز دستگاهی

بخش آنالیز دستگاهی عهده دار آنالیز و کنترل مواد اولیه جدید مورد نیاز در فرمولاسیون محصولات طراحی شده است. این بخش با در اختیار داشتن تجهیزات آنالیز دستگاهی نظیر کروماتوگرافی گازی، کروماتوگرافی مایع و اسپکتروفتومتر قادر به تحقیق بر روی محصول نهایی ساخته شده نیز می باشد. این بخش انتخاب و طراحی روش های مناسب برای کنترل مواد اولیه و محصول را نیز بر عهده دارد.

مرکز اسناد و اطلاعات

در این مرکز بیش از 800 عنوان کتاب انگلیسی با موضوع شیمی، فیزیک، داروسازی، علوم آرایشی، میکروبیولوژی، بازاریابی، پلیمر، پلاستیک، بسته‌بندی در صنایع شوینده و بیش از 2000 عنوان کتاب فارسی با موضوع شیمی، فیزیک، داروسازی، علوم آرایشی، میکروبیولوژی، بازاریابی، پلیمر، پلاستیک، بسته‌بندی، مدیریت، منابع انسانی، حقوق، حسابداری، فناوری اطلاعات، خودآموزهای کامپیوتر، روانشناسی صنعتی و …نگهداری می شود.
ارتباط مستمری بین این مرکز با انجمن صنایع شوینده، موسسه استاندارد و وزارت بهداشت وجود دارد و هم اکنون بیش از هزار کاتالوگ از کمپانی‌های مختلف، بیش از 200 عنوان جزوات آموزشی و پایان نامه‌های معتبر و مرتبط با صنعت آرایشی-بهداشتی، اشتراک 10 عنوان نشریه خارجی از جمله:
Happi, Cosmetic & Toiletries,
Packaging World, International Journal for Applied Science (SOFW Journal)
Tenside Surfactants Detergents, Manufacturing Chemist
، اشتراک 31 عنوان ماهنامه و فصلنامه داخلی در زمینه های مختلف تحقیق وتوسعه، صنایع شوینده، بازاریابی، استاندارد، مدیریت، چاپ و بسته‌بندی، تبلیغات، فن‌آوری اطلاعات، اقتصاد، پلاستیک و آرایشی و غیره از دیگر امکانات این مرکز اسناد می باشد.
بالغ بر 400 نسخه لوح فشرده آموزشی و معرفی مواد اولیه، فرمولاسیون، رنگ و اسانس از کمپانی‌های مختلف در این مرکز موجود است همچنین سی دی های استاندارد های بین المللی مانند DIN standards ، British Standards ، JIS standards ، ASTM standards ، ISO standards ، ASQC standards در دسترس محققین قرار دارد.