بنیان گذار گروه صنعتی گلرنگ

بنیان گذار گروه صنعتی گلرنگ

مروری بر یک عمر کار آفرینی استاد حاج محمد کریم فضلی؛
بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر کشور، متولد هفتم اردیبهشت ماه 1311 هجری شمسی در شهر تویسرکان (استان همدان) بودند. استاد نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدرشان که از بازرگانان خوشنام و اهل‌فضل منطقه محسوب می‌شدند، آغاز کردند.

ایشان در سن حدود 20 سالگی ازدواج کرده و با پذیرفتن مسئولیت تشکیل خانواده، برای جستجوی شرایط مطلوب‌تر و شناخت بیشتر از وضعیت شهرهای مختلف همجوار به دیگر شهرستان‌های استان همدان سفر کردند و در شرایط کاری مختلف تجربه‌های موثری بدست آوردند و پس از چندی در راستای تحقق بخیشیدن به اهداف خود راهی تهران شدند.

در ابتدا مشکلات از هر سو ایشان را احاطه می‌کرد، اما استاد با عزمی جزم مشکلات و موانع اصلی را ظرف 3 سال از سر راه خود برداشتند.

ایشان پس از برطرف کردن موانع،  تمامی سعی و تلاششان را صرف پایه‌ریزی یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ کردند. از آنجایی که پدر ایشان در دوره‌ای در زمینه صابون‌سازی اشتغال داشته و استاد نیز از همین بابت در نوجوانی تا حدودی با تولید مواد شوینده آشنایت پیدا کرده بودند و برای آغاز فعالیت تولیدی خویش نیز به همین زمینه یعنی صنعت شوینده گرایش پیدا کردند.

ایشان پس از جستجوهای بسیار با افراد و شرکت‌هایی مرتبط با این حوزه کارگاه کوچکی دایر کردند، در مرحله اول به ساخت مایع ظرفشوی پرداختند و این امر را به شکل گسترده‌تر و منسجم‌تر در اوائل دهه 40 صورت دادند. مدتی بعد محصول سفید‌کننده را هم به سبد محصولات خود اضافه کردند و در ادامه به ترتیب: پودر لباسشویی به نام ” گلرنگ سوپر” ، جرم گیر، شیشه شوی و همچنین نرم‌کننده البسه را نیز در سنوات بعد به تولیدات خود افزودند و مرتبا کار خود را توسعه دادند.

استاد این روند توسعه را ادامه دارد تا اوائل دهه 50 که شرکت پاکشو را تأسیس کردند و دست از تلاش بسیار برای توسعه فعالیت‌های تولیدی برنداشتند. استاد فضلی بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس در سخت ترین شرایط، علاوه بر تولید کار صادرات را نیز پی گرفتند.در شرایط ویژه دفاع مقدس، تعدیل نیرو برای اکثر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود؛ اما ایشان جهت تأمین منابع شرکت، تداوم تولید و اشتغال پایدار کارکنان دست به کار صادرات زدند و توانستند ارز مورد نیاز تولید را تأمین کنند. ایشان به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کردند و هم به فعالیت های کارآفرینانه و اشتغال زایی مولد خود ادامه دادند.در نهایت این کوشایی به گسترش و توسعه شرکت پاکشو و سپس به تأسیس ” گروه صنعتی گلرنگ ” منجر گردید که استاد فضلی در زمان حیات خود ریاست هیأت مدیره این گروه صنعتی را به عهده داشتند.

با کمک ایشان انواع شامپوها، مایع دستشویی، خمیر‌دندان، دستمال کاغذی و به عبارتی تقریباً بیشتر محصولات بهداشتی و شوینده با برندهای مختلفی چون گلرنگ، اوه، سافتلن و … در سطح گسترده و با کیفیت مطلوب به بازار کشور عرضه‌شد. امروز ” گروه صنعتی گلرنگ ” یکی از مهمترین هلدینگ های تولیدی کشور است. این گروه شرکت‌های مختلفی چون: پاکشو، گلرنگ پخش، گلپخش اول، پدیده شیمی نیلی و … را شامل می‌شود و به عنوان یکی از پویاترین گروه‌های اقتصادی برآمده از بخش خصوصی و بالیده از همت مردمی می‌باشد.

استاد حاج محمد کریم فضلی و مجموعه‌ای که ایشان بنا نهاده‌اند، به دلیل یک عمر فعالیت کارآفرینانه جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری کسب کرده؛ از جمله این افتخارات می‌توان به سال 1384 لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور و در سال 1386 تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین المللی اقتصاد سبز را نام برد؛ همچنین درسال های 83، 86 ، 88 ، 89 ، 90 و 91 موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان گردیدند.

انتخاب ایشان به عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن، دریافت لوح تقدیر صادر‌کننده نمونه کشور بخشی از افتخاران ایشان بود. در عرصه مسئولیت‌ اجتماعی انعقاد تفاهم نامه حمایت گلرنگ از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات ایشان به شمار می‌رود. همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت سال 1386 از مقام استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ تجلیل ویژه ای به عمل آمد.